Wednesday, July 1, 2009

MINYAK KELANTAN, Siapa yang berhak?

Macam biasa, bila ada pilihanraya, pasti ada isu. Kebiasaannya isu setempat yang menarik perhatian. Begitu juga di Manek Urai, Kelantan? Tanggal 14hb sebagai tarikh keramat. Parti - parti berusaha memenangkan calun masing - masing. Isu mesti panas dan meletup.
Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri berhujah dan memberi pandangan, tentang minyak di Kelantan. Rasanya bukan minyak, tetapi gas asli. Boleh disimpulkan, kata Kerajaan Pusat kawasan gas asli berada di perairan bertindih. Sementara, Kerajaan Kelantan kata, jarak yang dekat. Walaubagaimanapun, Kerajaan Pusat tetap mendapat hasil dari gas asli tersebut.
Apalah salahnya diberi royalti sedikit kepada Kelantan? Kerajaan Pusat tetap tidak rugi. Berilah peluang kepada Kerajaan Kelantan mentadbir sendiri duit tersebut. Walaupun royalti bukannya hak mutlak negeri, tetapi sedikit imbuhan perlu diberikan kerana kawasan carigali berdekatan dengan Kelantan. Secara tidak langsung akan menjana ekonomi setempat, khususnya di Negeri Kelantan.
Biarpun hujah Kerajaan Pusat, Kelantan mendapat peruntukkan terbesar RM7.6 billion. Data negeri lain tak sempat disemak. Kalau tak silap Melaka dapat hanya 4.2 billion sahaja. Seperti sedia maklum, duit peruntukkan Kerajaan Pusat tidak melalui Kerajaan Negeri. Jadi Kerajaan Negeri hanya mempu melihat tetapi tidak mampu mengurus. Kesimpulannya, Rakyat dapat manfaat, tetapi Kerajaan Negeri tak dapat nama.
Selama ini Kerajaan Pusat kata Kelantan negeri miskin, jadi beri mereka peluang mentadbir untuk membuktikan kemampuan.
Saya yakin dengan kepimpinan yang jujur, amanah dan mementingkan rakyat, wang tersebut tidak diselewengkan. Banyak kebajikan untuk rakyat Kelantan dapat diperuntukkan. Bukan sahaja Rakyat Kelantan tetapi rakyat Malaysia khususnya. Peluang pekerjaan di Negeri Kelantan akan bertambah. Sesiapa sahaja boleh ke sana untuk mencari rezeki. Kelantan akan menjadi tempat tumpuan industri gas di Malaysia. Mungkin Kerajaan Kelantan kena bersikap terbuka, berkaitan dengan dasar perumahan dan perniagaan untuk bukan orang Kelantan. Jika tidak hanya berselindung disebalik nama Islam sahaja. Mungkin inilah masanya Kerajaan Kelantan dapat membuktikan kepimpinan yang terbaik dan teratur.
Mungkin selepas ini wajah Kelantan khususnya kawasan daratan gas asli akan berubah. Sama - samalah kita menyokong, kembalikan royalti di Kelantan.
* Kerajaan Kelantan - PAS
* Kerajaan PUSAT - UMNO

No comments: