Friday, September 25, 2009

CURANG

Membaca Artikel Kerengge, Isteri meraikan Hari Jadi bersama teman lelaki, tidak memeranjatkan aku langsung. Apabila melihat isteri tersebut adalah salah seorang kakitangan kerajaan lagi lah membuatkan aku tidak hairan. Bukan perkara pertama yang dibaca dan pengalaman aku melihat kejadian ini banyak kali terjadi.
Kecurangan isteri kepada pasangannya yang sah, bukanlah satu perkara pelik dan sering terjadi dewasa ini. Mengapa dan Kenapa? Mungkin perlukan banyak kajian dan penilaian.
Bagiku manusia samada lelaki atau wanita, ustaz atau ustazah, lepasan U atau tidak, pegawai kerajan atau tidak bukanlah penyebab untuk curang. Curang terjadi kerana nafsu dan bisikan syaitan. Alasan boleh diberikan, mengikut hajat hati untuk membenarkan perlakuan.
Kecurangan bagi kaum lelaki lebih banyak, tetapi sekiranya wanita yang curang, ianya agak janggal. Di dalam kes di Kangar, tangkapan yang membongkarkan segalanya. Ini bermakna bukannya yang pertama kali curang. Mungkin telah berkali - kali curang.
Alasan yang kuat bagi wanita, tidak puas atau tarikan wang ringgit. Ini yang menyebabkan mudahnya berlaku kecurangan. Di tambah pula dengan kelemahan iman dan amalan kepada Allah.
Kepada sang suami, mungkin cara terbaik ialah mendidik Isteri. Perempuan jika tidak terdidik akan mudah terpengaruh kepada sekitaran yang sentiasa menggoda. Jalan yang terbaik KEMBALI KEPADA AJARAN ISLAM.
Tanggungjawab seorang suami bukan sahaja memberi makan minum dan pakai tetapi mendidik Isteri agak patuh dan taat kepada Allah.

1 comment:

Anggerik Kota said...

Salam,

Mendidik isteri tu bagamana? Mungkin Nabi pun sudah gagal mendidik umatnya?