Thursday, August 27, 2009

ANTARA IMAN KARTIKA DAN MUFTI.........

Di dalam kesibukan, aku mencari ruang juga memandangkan isu Minum arak dan sebat amat menarik perhatian. Isu Minum arak dan sebat ini dicabar biarpun termaktub di dalam Enakmen Syariah Pahang sejak 1987. Dan lebih malang lagi pihak pemerintah sendiri cuba mengelirukan isu ini. Biarpun Kartika dan keluarga amat bersetuju dan sanggup menjalani hukuman ini. Namun tetap dikelirukan oleh juak - juak munafik (istilah yang terbaik mampu digunakan).
Tuk Jib dengan nasihat redhonya. Jangan REDHO dengan hukuman. Perlu buat rayuan.
Hishamuddin pula tiada tukang sebat yang mahir.
Dan lebih malang lagi ada juga Juak Munafik dari kalangan Mufti dan Hakim Syarie, cuba menghalang hukuman dan memperlekehkannya. Ini bukannya hukuman Islam, hukuman Islam 40 atau 80 sebat. Dan ada juga Juak Munafik kata, Hakim Syarie melampau memberikan hukuman.
Arak bukannya perkara baru dalam dunia. Arak telah diharamkan beribu tahun. Biarpun penjajah Barat cuba menghalalkan arak, namun majoriti umat Islam masih berpegang kepada keharaman haram. Telah diketahui umum, arak juga adalah minuman ruji kebanyakan golongan bangsawan dan pimpinan dari zaman British hingga kini. Terutamanya pimpinan yang Berorientasikan Barat. Nak tahu siapa, carilah sendiri.
Lewat ini arak telah menjadi semakin terbuka. Dijual secara terbuka, diminum secara terbuka. Arak juga dikenalpasti antara penyumbang kepada masalah sosial khususnya kepada umat Melayu.
Seperti sedia maklum, masalah sosial di kalangan remaja Melayu Islam makin teruk dan bertambah teruk. Isu arak, zina, buang anak, rempit dan pelbagai lagi. Semua sedia maklum, isu sosial anak Melayu Islam makin meningkat bukannya makin berkurangan. Isu sosial ini cuba dibendung oleh pemerintah dengan pelbagai cara yang gagal.
Allah yang menciptakan manusia, Allah jua yang memberi jalan penyelesaian. Islam telah menunjukkan jalan tarbiyyah dan hukuman. Amar Ma'ruf Nahi mungkar, dua perkara yang tak dapat dipisahkan.
Didikan Islam perlu diberi sejak kecil, namun perlu hukuman bila sampai tempoh waktunya. Telah menjadi lumrah segelintir manusia, nasihat hanya menjadi tahi telinga jika selalu didendangkan, disini perlu adanya hukuman.
Kita akui hukuman yang ada di Negeri Tanah Melayu tiada satupun yang mematuhi hukum hudud. Namun konsep sebatan adalah yang paling hampir kepada hudud itu sendiri. Sebat di dalam Islam tidak sama dengan sebat hukum sivil. Sebat Hukum Sivil, tujuan menyakitkan, mendatangkan kesan parut dan menganiaya pesalah. Sebat dalam Islam hanya sebagai pengajaran dan ingatan. Berbeza dan betapa indahnya Islam. Jadi tidak timbul masalah tukang sebat, tak ikut Islam. Sekurang - kurangnya Enakmen Syariah Pahang dan Hakim cuba menonjolkan keindahan Islam itu sendiri.
Tidak perlu berbohong kata tiada Tukang Sebat yang mahir, Tukang Sebat Sivil lebih zalim dan perlukan kemahiran khusus pun dapat dilatih, apatah sangat sebat secara Islam. Lebih mudah lagi.
Untuk Mufti dan Kadhi yang suka mengelirukan orang lain, rasanya tiada nasihat yang lebih baik melainkan meletakkan jawatan dan bertaubat kepada Allah. Anda ditugaskan untuk memahamkan umat Islam dengan agama Allah, tetapi hanya berfungsi mengelirukan umat Islam awam agar terus terkeliru. Sepatutnya inilah ruang menerangkan keindahan dan kebaikan Islam. Ingatlah gaji yang dibayar adalah haram jika gagal menunaikan amanah.
Di akhir zaman ini, tidak mustahil jika Mufti dan Ustaz lebih sanggup bersekongkol menjadi juak Munafik. Ganjaran dunia yang diperolehi mungkin besar tetapi tiada nilai disisi Allah. Moga Allah menginsafkan dan memberi pengajaran kepada mereka. Taat kepada ahli maksiat adalah jauh beza dengan taat kepada Allah. Apakah kita lebih takutkan maklhluk dari Maha pencipta. Renungkanlah.
Kekadang kelakuan kerana kejahilan atau kerana takut hilangnya kemewahan yang diberi. Jawapannya ada pada Sang Mufti.
Apakah iman Mufti lebih rendah dari Si Mufti? Mungkin perlu buat undian untuk menentukannya. Jawapan sebenar hanya pada Allah Yang Maha Besar.

No comments: