Tuesday, June 3, 2008

SUMPAHAN IKAN KEKACANG

Dikisahkan, sebuah kapal pecah di perairan Kelantan, hanya seorang pemuda keturunan Bugis yang terselamat. Dia diselamatkan oleh ikan kekacang dan ditolak ke pantai. Pemuda tersebut pengsan dan dijumpai di Pantai semarak, Pasir Putih. Penduduk tempatan telah membela pemuda tersebut. Apabila sedar, pemuda tersebut membuat sumpahan, anak cucu dan keturunannya tidak boleh makan ikan kekacang, jika dilanggar akan ditimpa penyakit gatal.
pemuda tersebut ialah Tok Bakar @ Wan Bakar.
Inilah adalah salasilah keturunan ku dan asal pantang - larang makan ikan kekacang bagi kami. Cerita ini dipesan dari generasi ke generasi. Setakat mana kebenarannya hanya Allah yang lebih mengetahui. Tapi sehingga ke hari ini aku sendiri pun tak berani untuk makan ikan kekacang.

72 comments:

Anonymous said...

eh sme cam sy ar...mak sy kate pntang family sy mkn ikn kekacang..family sy pn asl pasir mas, kelantan..sy pn tkot nk mkn dan x penah tgk rupa ikan ni..

Unknown said...

sama ngan famili kita .. asal dari kota bahru. pindah ke tumpat. dari generasi ke generasi.. cerita pasal ni.. sekarang menetap di kuala lumpur abang saya mkn .. nama english baracuda.. dia naik gatal2xx seluruh badan..: hp saya : 019260-4808.. za'ed.

Anonymous said...

kalau nak baca detail pantang tu, boleh masuk kat sini: [url]http://eforum1.cari.com.my/viewthread.php?tid=81833&extra=&page=1[/url]

Anonymous said...

same with me to..akak sy pnh mkn ikan ni...then die gatal2,bengkak sluruh bdn,memg truk r..smpai msuk icu...last skali my dad gtawla sal story ni..ktrunan kami xleh mkn ikan kekacang. memg sme.tp,sy org terengganu.erm..lau cm2 kte sume yang de pblem ni de pertalian darahla yew...kan bgus klaulah fmily kte sume dpt knl2 jmpe blek...=)
firdaus 0148398295

Anonymous said...

mak sy pun ckp juga psl pntang lrang ni...kawan kakak sy bgtau sate ikan kt hj samuri gne ikan kacang..dulu penah ak termakan 1 cucuk..mlm tu terus demam.2,3 hari gak asek muntah je.xde la nek gatal2...

Anonymous said...

saya pun owang ganu n nenek sy bgtaw family kitorg xbleh mkn ikan kekacang sbb terhutang budi..family belah husb pun same tp diorg belah pasir mas kelantan..mebi keturunan yg sama kott- nad

Unknown said...

Salam..

contact nos. baru saya 019-293-7505

Za'ed Ramli

WAN the only one said...

family kita pun sama, mak pernah makan ikan ni masa mengandung dulu..tak gatal tapi sakit perut kaw kaw punya..tok ayah kita cari ubat...tak tahu la capa ubat tu, mak tak citer. kita tak pernah makan ikan ni, tak berani nak cuba. rebung buluh betung pun kita tak leh makan...kakak kita termakan ..gatal2 badan dia...perkara mistik yang real. dahsyat jugakkan sumpahan ni. kita ni dah kira keturunan yang ketijuh dari yang tujuh dari yang tujuh dari yang tujuh dah...tapi memang sumoahan ni tak akan hilang sebab ia lambang keturunan dan kalau berkahwin pun memang akan bertemu dengan keturunan sama..saya memang perhatikan keluarga saya..semua dari keturunan sama. seperti dijaga agar tidak bercampur dengan keturunan lain

QueenDz79 said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

arwah nenek ambo nama nya membunga pernah beritahu saya yang ayah nya bernama Putih pernah berpesan dgan nya supaya jgan makan ikan kekacang dan burung 'ngobak'. Putih bercerita yang keturunannya berasal dari seorang pelayar yang karam di laut. pelayar itu telah dibawa ke pantai oleh ikan kekacang dan diteduhi oleh burung 'ngobak'. Pelayar tersebut telah berkahwin dgan gadis tempatan dan berpesan pada anak cucunya agar tak makan ikan kekacang dan burung 'ngobak'. Nenek saya tak pasti siapa pelayar itu sama ada cina atau? Tapi Putih itu kulitnya putih melepak sebab itu dinamakan Putih. Tapi kalau keturunan Bugis ada benarnya kerana bugis berkulit putih dan mata sikit sepet. Ambo pun nak tahu siapa pelayar itu?. sapa ada cerita boleh share sama.

Mohammad Sofi said...

Saya baru melawat mak saudara saya di pasir Mas. Walaupun umurnya sudah 80 tahun tapi pendengarannya sangat bagus dan ingatannya kuat.

Kisah yang diceritakan:

Ada seorang anak cina dari kampung Penambang, Kelantan, telah dihantar oleh keluarganya untuk menuntut di negeri cina. Dalam pelayaran pergi kapalnya karam di laut. Dia diselamatkan oleh ikan kekacang dan akhirnya dia terdampar di pantai. Satu keluarga angkat telah bersusah payah merawatnya sehingga sembuh. Pemuda ini akhirnya dididik sebagai seorang islam berstatus mu alaf.
Pemuda ini telah menemui kura-kura emas yang kemudian disimpannya. Pemuda ini (namanya Cek Awang) kemudiannya menjadi seorang yang amat kaya di Pasir Mas dan dia berkahwin dengan seorang puteri raja Patani.
Dia telah menaja seorang ulama dari Bachok bernama Mohammad Salleh (satu genarasi lebih awal dari Tok Kenali)untuk membuka PONDOK pengajian di pasir Mas. Dia juga dikahwinkan dengan anak perempuan Che Awang yang bernama Che Munah.

Menurut Sepupu saya pula:
Pondok Pengajian Tuan Guru Mohammad Salleh itu terletak di Bandar Pasir Mas. Nama asal bagi jalan Sekolah Cina di bandar Pasir Mas ialah Jalan Masjid Lama. Ini menunjuk kepada Masjid milik Pondok Pengajian Itu.

Menurut sepupu saya lagi rumah kediamannya sekarang ini adalah asalnya rumah kediaman Moyangnya (Tuan Guru Mohammad Salleh).

Mengikut buku "Pemikiran Islam di Malaysia: sejarah dan aliran" muka surat 323
karangan Abdul Rahman Haji Abdullah:

Tersenarai di bawah ulama Pasir Mas (1870-1910)

Tok Bachok alias Haji Muhammad Saleh, Pohon Chelagi

Kampung Pohon chelagi terletak ditepi sungai di Bandar Pasir Mas

Mohammad Sofi said...

Mohon Maaf. Untuk penjelasan kepada pos saya sebelum ini:

Che Awang telah mengahwinkan anak perempuannya Che Munah dengan Ulama dari Bachok (Mohammad Salleh alias Tok Bachok).

Jadi kami keturunannya adalah dilarang memakan ikan kekacang.

Anonymous said...

boleh saya daptkan maklumat tentang keturunan yang tidak boleh makan ikan kekacang

Anonymous said...

saya asal pasir mas..arwah atok selalu pesan ngan kami,jgn mkn ikan kekacang dgn rebung buluh betong..tapi xtaula pulak asal-usul nape di larang..tapi memang xpernah makan ikan tu..takutler hehehe...rebung pon xmakan sbb xtau sumbernya..

Unknown said...

Saya jugak asal dari KB,masa kecik2 dulu arwah mak pesan jgn makan ikan kekacang, dia kata keturunan kita xbleh mkn ikan kekacang...1st time sy tgk ikan kekacang masa orang jual ikan dtg umah... Dia kata keturunan Wan & Nik asal dari Benua China..Jadi zaman penghijrahan dulu..dia citer, kapal datok nenek moyang kita pecah & karam di Laut China Selatan,berhampiran pantai PCB..jadi ikan kekacang ni lah yg selamat keturunan kita bawa ke pantai...Di situ jgk datuk nenek brsumpah tidak akan mkn ikan ini..wallahualam..Sehingga sekarang sy xprnah mkn ikan ni..walaupun sy kaki pancing...Tapi sy pernah ke China di Yunan..ada china Islam sana memakai nama Wan...TV3 ada wat liputan di Yunan,China dulu...mmg keturunan Wan/Nik asal dari sana..

shidah said...

ha'ah.. saya pun pernah dgr mak saya pesan gini. xleh makan ikan kekacang dan rebung buluh betung. tapi xtau lah gane..huhuhu.. xpenah cuba pun..takowt~

Anonymous said...

minta penjelasan tentang keturunan ini . mak saya pernah bercerita tentang ini . ikan kacang dan rebung tak boleh makan . siapakah long ghaffar ? syed hussein jamadil kubra ? raja jembal ? adakah mereka ini moyang-moyang kita ?
Mr DJ .

aina.sal said...

Hr ni br 1st time sy jpe blog2 sal kturunan xley mkn ikan kacang ni.. Da yg kturunan raja jembal da yg bugis n ad yg cina.. Sy plak xtaw kturunan mna.. Yg taw ayh pesan km adk bradik xley mkn ikn ni.. Sumpahan 7 kturunan.. Cte nya pun lbh krg je.. Ikan slmtkn nenek moyang dlu yg hampir Karam d laut... Hohoho xsngka ramai jgk yg xley mkn ye..

Kekacang said...

Sumpahan ikan kekacang...Sehingga ke hari ini, saya sendiri pun tidak mendapat jawapan yang tepat. Teremba @ Salasilah pun secara lisan dan tidak diceritakan sangat. Dari beberapa maklumat yang akhir2 ini, saya lebih berat mengatakan Sumpahan ini bermula dari insan yang datang dari Yunnan....masih sedang mencari....

Kekacang said...

Nampak gaya boleh buat Persatuan pantang Ikan Kekacang...hahaha

mohd ariffudin said...

Boleh la

mohd ariffudin said...

Boleh la

Anuar Ahmad said...

arwah atuk saya juga pernah bagitau, keluarga kitorang dilarang makan ikan kekacang.

mohd ariffudin said...

Jom la kite bukak fb

Anonymous said...

Family saya pun sama..myb kita semua dibawah susur galur yg sama...asal dr K.B tp dh menetap d Seremban..mmg Emak Abah pesan hati2 bila nk mkn..BTW salam ukhwah semua..

sophiatanblog said...

assalam sama jugak dgn keturunan saya tak boleh mkn ikan kacang. tp ikut cerita dari mak keturunannya 2 beradik raja cina yg kapalnya karam. saya dah keturunan yg ketujuh. lain pulak cerita saya huhu

Unknown said...

Salam, sya org ganu tp ktrunan klntan jga. Mak bsar kat ganu tp dia cita ktrunan yg tak bleh mkan ikan ni ktrunan raja jmbal. Dia kta ktrunan ni smua hdung kmek, makcik sya pnah mkan ikan ni pas tu jd kulit gtal n pecah2. Mak ckap tu sumpahan ktrunan, dan pnah gak dia ckap susur glur ktrunan asal dri yunan tp sya tak pnah lak slidik lbih dlm.

Adi Ibrahim said...

Salasilah lengkap keturunan Mohd Salleh ada dengan saya. Semua cerita tuan2 ada kaitan ngan keluarga saya. Sumpahan ikan kekacang. Maklumat lanjut - Adi Ibrahim 0143337484

Unknown said...

Salam. Sila nyatakan hp nos jika berminat utk mengeratkan sirratulrahim di klgn kita.
InSyaaAllah.

hp nos. 0192937505 Za'ed
jika ramai yg berminat saya akan buka wazup grup utk kumpulan ini.

Yead said...

Ayah saya cakap x boleh makan.
Tapi saya makan.
Buat gulai. Alhamdulillah sedap masak kari walaupun isinya agak tawar.

Unknown said...

salam. mengenai ikan kekacang yg selamatkn seorang pelayar yg pecah kapal yg konon dari Yunan China... sape2 ade maklumat lengkap beserta salasilah keturunan ni, mohon share... saya sgt berminat lepas papa saya bercerita pasal ni,, kononnya pelayar Yunan tu moyang sebelah atuk saya,Abdul Samad..ayahnya Haji Yusuf dari Pasir Mas.


zana - 013-4669339

wasalam. salam ukhwah.

Anonymous said...

JANGE JADI BODO LA WEH,, TAK DOK KENA MENGENA NGAN SUMPAHAN / PANTANG LARANG..N NILA OGHE KELATE MOKPOK ATA SUH NGAJI PANDA2 TOK SER. PASTU DOK CAYO KOK SER.. GATAL2 YANG DI SEBABKAN OLEH MAKAN IKAN KEKACANG ADALAH SEBAB ;Ciguatera ' SEJENIS TOXIN DALAM BADAN IKAN BARACUDDA ATAU KEKACANG.. JANGE JADI BODO.. BANYAKKAN MEMBACA INSYALLAH JADI CERDIK..
HOK MANO KOYA DUK POS SUSUR GALUR PASAL SUMPAHAN TU SUPO KETUT JAH .. BUANG LA KAJIAN BODO DEMO DALAM LAUT TUH.. TOXIN CIGUATERA TU LA MENYEBABKAN SAKIT PERUT, GATAL2 BADAN,. RACUN TERSEBUT ADA JUGA GDALAM BADAN IKAN KERTANG DSB. BODO SUNGGUHLA FOK2 MUNG NIE..

Anonymous said...

https://en.wikipedia.org/wiki/Ciguatera (BACA LINK NIH DEH BARU PAHAM) .
MAT SALLEH LAMA DOH WAT KAJIAN PASAL RACUN NIE.. KITO DOK KOYA SUMPAHAN LA , GAPO LAH..
MAAF BAHASA KASAR, SBB NOK MAROH OGHE MELAYU MUDOH CAYO SGT2 BENDA2 SUMPAHAN.
BACA LINK ATAS HOK SAYA BAGI TU, KECUALI ANDA TOK PAHAM BAHASA INGERIS.. KALU TOK PAHAM SILA
USAHA BIAR PAHAM..OOO PAROKS SET2 NIE..

1 MASALAH BESAR BAGI ORANG MELAYU IALAH 'POOR ENGLISH/ TOK PAHAM BAHASA INGERIS ..
HARAP MAKLUM ...

KENA RAJIN SUPO BANGSA ASING BARU MAJU DEH,..

Anonymous said...

Nk menegur jngan smpai menghina..klau dh cerdik tnjuk cerdik too..jngan jdi cerdik bodoh..

Anonymous said...

Betul tu. Nak tegur boleh tapi jagalah tutur kata. In shaa Allah takde rugi apa pun. Btw, nak tahu jugak yg tegur ni keturunan apa yea sampai kita boleh jump a dalam satu forum? Raja, Tengku, Nik, Wan, Syed etc.?

Unknown said...

Assalamualikum maff ye, saya nak cari keturunan saya, moyang saya pun pernah cakap yang sama tak boleh makan ikan kacang kalau makan gatal satu badan, tapi betul lah saya tak boleh makan ikan kacang, tak boleh lalu bawah buluh jadi gatal satu badan sampai sekarang moyang mak saya keturunan bugas ini no pon whspp saya 0111-14466476

ryz said...

Family saya belah mak keturunan acheh, semua moyang ada nama NYAK mcm arwah dato seri P.Ramlee. Saya pun ditegah makan ikan alu alu / kekacang ni. Lau ada yg sama keturunan bleh msg saya kat fb ryz@dr.com Nak ngeratkan silaturrahim 😁

edelweis said...

Arwah atok pn penah pesan x blh mkn ikan kekacang ngan rebung bluh betung. Katanya keturunan syed. Wallahualam..

Unknown said...

Mak saya sendiri ade bagitahu ...x boleh makan ikan kekacang & buluh betung...sebab ade sumpahan...

Unknown said...

Kalu ade maklumat...info...sye dri klate...menetap di selangor lonie...01123658341

Norma NML said...

As slm..sama la..arwah Chek(mak) selalu pesan..jgn beli bebola ikan sebrgn taku t buat dr ikan kekacang & jgn makan rebung buluh betung..sampai skrg mmg tak mkn rebung kt luar kecuali yg arwah cari @ beli sbb dia cam rebung tu camne...kalau ikan kekacang memang tak pernah mkn lsung..tgok pun tak pernah..Allahualam..

Suhaimie ore kelante said...

Aslmkm boh jange duk junjung sangat mat saleh tu...gapo hok dia royak kito dok cayo 100%..boh puak2 dia tu ilmu cedok hok ore Islam boh...sejarah diputar belit..belit kuat lebih dari puok2 tu...jange dok bangga sangat gak dgn bahaso dia tu...bahasa syurga bahasa al-quraan hok tu keno junjung i'll never said that langguage ( ENGLISH) it's not important to us but tengok tempat dan sìtuasi la boh..maaf deh ambo asal ore kampung jah

Suhaimie ore kelante said...

Aslmkm boh jange duk junjung sangat mat saleh tu...gapo hok dia royak kito dok cayo 100%..boh puak2 dia tu ilmu cedok hok ore Islam boh...sejarah diputar belit..belit kuat lebih dari puok2 tu...jange dok bangga sangat gak dgn bahaso dia tu...bahasa syurga bahasa al-quraan hok tu keno junjung i'll never said that langguage ( ENGLISH) it's not important to us but tengok tempat dan sìtuasi la boh..maaf deh ambo asal ore kampung jah

Really Not Famous said...

Assalamualaikum. Keluarga sy pon di larang untuk makan ikan kekacang & buluh Betong.
Sebab Nenek Moyang Dr keturunan Raja Jembal jugak.
Sy & adik beradik ade penyakit kulit kering yg doktor xdpt nak ubatkan. (Dari kecil).
Wallahua’lam.. tapi kalau ade keturunan yg ade jawapan ni boleh pm @ whatsapp sy. +6 010-917 4782. Terima kasih.

Balas

Anonymous said...

Assalamualaikum... Tumpang tanya, keturunan saya Wan dan Che drp Kelantan..nak tanya,kebanyakan dr keturunan mana ye yg tak boleh makan ikan ni..Sebab ibu sy meninggal sewaktu sy kecik,taksempat nak tanya lanjut...alfaatihah buat arwah mama ku...shukran sahabat-sahabat..

Mat said...

Sapa keturunan raja jembal...?add fb ambo..abe yoe ds

Anonymous said...

saya keturunan wan dari ayah berasal dari Thailand serta nenek sebelah ibu ( kelantan)..Huhu..saya rasa pernah makan ikan ni ( ibu beli) dan saya dinaiki masalah kulit muka yg agak teruk serta kulit yg mudah gatal dan sensitif.Sygnya kami xtahu pantang larang ni.

Unknown said...

Thank q infonya,sembah kasih.

ya Allah indahnya ciptaan Mu said...

nenek saya pernah makan ikan ini dan kemudian dapat gatal2 bengkang... ibu kepada nenek saya asal kelantan tapi menetap di pahang sehingga sekarang keturunannya... ayah saya pun takut utk makan ikan ini..semalam baru diperceritakan....keturunan asal nya yg menyumpahkan keturunan nya memakan ikan kekacag...
saya search lebih 2 kisah keturanan melibatkan pantang larang ini... di laman2 blog lain... tak termasuk nama2 keturunan moyang kita...
kisah 1 mengenai keturunan raja bersiong mempunyai 2 anak yg seorang pantang larang memakan rebung buluh yng satu lagi pantang larang memakan ikan kekcg..
kisah 2 seorang saudagar Syed yang sedang belayar dan ditimpa taufan.. dan meminta pertolagn dari Allah.dgn kekuasaNya saudagar tadi diselamatkan oleh ikan kekacang.. selapas itu Syed itu bersumpah atas keturunannya tidak akan makan ikan ini....

Itu tidak pasti nama mereka keranan saya baru tahu.... yang pasti kita semua dari keturanan yang sama...

Unknown said...

Lebih kpd allergic? Huhu. Allahu a'lam

Unknown said...

Lebih kpd allergic? Huhu. Allahu a'lam

Unknown said...

Lebih kpd allergic? Huhu. Allahu a'lam

Unknown said...

keturunan saya pon tak boleh makan ikan ni..sy berasal dari Sabah, nenek moyang dari Tawi Tawi,Filipina. Datuk sebelah mak memang ada keturunan Arab.Mengikut cerita ikan ini telah menyelamatkan kapal rombongan untuk menunaikan haji daripada tenggelam ditimpa ribut semasa di tengah lautan. Dengan itu terjadilah sumpahan yang tidak boleh memakan ikan kekacang/barracuda atau kami panggil alu-alu. Sekiranya termakan badan akan gatal-gatal dan terkena penyakit kulit.

Nazirul azfar said...

Seperti yang diceritakan ayahku, namun aku menyangkal dan was2 terhadap cerita ini bahawa keturunanku dilarang memakan ikan kacang kerana ianya tiada nas atau dalil. Hari ini tanggal 10/09/2017 aku telah memakan ikan tersebut dan bertawakal kepada allah untuk membuktikan kata2 bapaku tidak benar

Unknown said...

Assalam...keturunan sy dr minang pantang larang yg sama x boleh mkn ikan kacang...
Sy dan ank2 telah mkn ikan kacang tanpa sedari pantang larang tu..
Saya sendiri mengalami sesak nafas selepas mkn ikan kacang.
Selang beberapa hari ank sy naik kudis berair kat badan dia..gatal2..
Yang sorang lagi plk mengalami bengkak2 kat badan..
Mak dan ank sedara sy mengalami kudis yg sma
Pergi klinik doc pun binggung jenis kudis apa..
Mungkin la ada kaitan dgn sumpahan ikan kacang..
Menurut doc itu hanya allergik..
Sy pun tak pasti adakah sumpahan itu hanya mitos semata2..
Ada mak cik ni bgtau sumpahan ikan kacang boleh dirawat dgn cara kampung

Unknown said...

Byk sungguh versi sumpahan ikan kacang ni ye..Mak sy pn citer benda sama keturunan kami x blh mkn ikan kacang sangkut dgn keturunan belah mak. Versi yg dicerita pulak ialah moyang sy Hj Joned, atasnya Osman. Atas lagi Hj Senik. Hj Senik ni katanya adalag bekas Mufti Pahang yg pertama yg dihalau buang daerah oleh Sultan Kelantan kerana menegurnya. Apa yg ditegur biarlah rahsia. Keturunan Hj Senik yg atas2 ni la keturunan Bugis yg dahulu katanya menetap di Patani. Kedatangannya ke Patani katanya utk menyelamatkan Patani dan menyebarkan Islam. Dlm perjalanan ke Patani, entah kapal ke sampan ke perahu ke tidaklah dipastikan (mengikut cerita mak) tiba2 pecah dan dgn kuasa Allah kapal/sampan/perahu tu ditolak oleh sekumpulan ikan kacang ke tepi pantai. Sangkut drp itu, dia bersumpah bahawa keturunannya tidak akab memakan ikan kacang. Allah Maha Mengetahui kebenarannya. Sekian.

Asma Arifin said...

As Salamualaikum...sis dh dpt ubat tu ke..? Kalau dpt,boleh share..Saya pun dh lama kena gatal2 tu...still xder ubat..

Karimah yusoff said...

ASSALAMUALAIKUM
Keturunan saya dilarang makan ikan kekacang dan rebun buluh..nanti "ketulahan" itulah pesan ibu saya

Tech AMG said...

Assalam. Saya pun ada juga dipesan begitu. Tapi saya tak kesah sgt sbb yg utama kita ikut ajaran Islam...jgn makan benda haram seperti babi, rasuah dsb.

musafir ilmu said...

Kakak sy pernah kene gatal2 lepas mkn ikan kacang,igt allergic..dh try byk kli ubat dri doktor..tak sembuh. Alhamdullah, lepas ubat dgn bilal masjid Allah bgi sembuh..bilal tu ad bgi thu yg family kami tak leh mkn ikan kacang..and byk lgi dia bgi thu..ad permata pelik2 tpi cntik yg kami jumpa kat rmh..kami tak thu dri mne permata2 tu..bila tnye dgn bilal tu and org lain yg pandai psl benda2 ni..mereka semua ckp benda yg same je..brg dri keturunan kami utk dibuat ubat kpd family kami jika sakit(bukan sakit hospital) dgn izin Allah akn sembuh..mereka ckp asal keturunan kami dri kelantan..Allah bgi lepas kami usaha ubat guna permata2 tu,Alhamdulillah membantu..

Ana said...

Saya baru tahu yang keturunan belah umi saya tak boleh makan ikan kekacang...tapi saya tak tahu cerita panjang dia kenapa tak boleh...kami dari Kedah...saya pun tengah cari cari asal usul keturunan saya...tapi sebab tak tahu cerita sepenuhnya susah juga... yang saya ada tahu sikit ada moyang dulu dulu dari Patani...

Unknown said...

Salam,saya ada masalah 'alergik' ikan kacang ni jgk,baru terjadi pada kakak sy.untuk dikatakan sbgai penawar dgn batu2 permata tu,dgn cara yg bagaimana sebab dan asbab tu?

ummiyani said...

sy asal klntn menetap di jb.mak asal thailand.memang pesan keturunan nik..wan..che..xboleh mkn ikan kacang & buluh betong.dh try mmg terbukti.padahal xsengaja lalu tmpt buluh betong.gtl miang 1 badan.wallahualam.

Unknown said...

Keturunan sy pun sama. Tp sy drp. Kesultanan deli. Sultan yg dihalau keluar semasa rampasan kuasa oleh belanda kat indonesia dulu. Kapal moyang karam dan ikan kacang yg menolak ke pantai. Wallahua'lam

Unknown said...

tu la betul...

Unknown said...

Saya pun keturunan wsn jugok tapi tok pernah tahu passl ikan nip

Unknown said...

Arwah mok sayo pesan pada kakak saya supaya kami semua jangan makan rebung tapi tak pernah pesan pula pasal ikan baracudda

Unknown said...

Assalammualaikum
Tak tau lah Che amber pernah pesan ke tak.. Tp kami 8 beradik 5 drp kami ada masalah gatal2 atau sakit kulit. Dan anak saya pun ada sorang yg sakit kulit. Pernah pg hospital.. Doktor tu sendiri bagitahu.. Katanya.. Ini penyakit kulit keturunan.. Susah nk baik.. Wallahualam x tahulah sejauh mana kebenarannya

Anonymous said...

hai 2021 ada lagi comments, memang terbaik thread ni. keturunan bugis tertentu memang ada pantang larang ni, ditegah makan ikan kekacang/alu-alu ni mudaratnya kegatalan teruk hinggah berkudis & tiada ubat apa yg dinyatakan so kena ikhtiar jugalah jumpa doktor atau dengan orang berilmu perubatan traditional ��

Unknown said...

Selain peyakit gatal ada lagi tak peyakit jikalau termakan ikan kekacang...boleh saya tahu...

الحمدلله said...

Saya dari patoni thailand ibu saya besan juga tidak boleh makan ikan kekacang asal ninik dara kelantan juga tapi sekarang putus hubungan saya cinta kepada keturan saya adakah boleh tolong saya

الحمدلله said...

Dari